Jumaat, Mac 19, 2010


Peta perihal keretapi di Pasir Gajah
Apakah keretapi yang ada di Pasir Gajah seperti ini?
Enjin keluaran Ruston & Hornsby 4‑wheel diesel


© AUGUST 1974


Kampong Pasir Gajah slumbered in the Malayan afternoon sunshine. Only a few small children playing near the road, and some old men watching the peaceful scene from the shade of their thatched wooden houses saw the smart new Singapore-registered car pull up at a gap between two of the houses. The driver, a European, got out, and walked through the gap; he paused for a moment, to look around, then turned left, behind the houses... Quite a few of the villagers had aroused themselves to watch the visitor as he returned to his car, swung it round, and drove away, back down the road to Chukai and Kemaman.

Early in 1971, John had learned that a couple of small old diesel locomotives were lying derelict in an out‑house behind Kampong Pasir Gajah, some ten miles West of Kemaman and Chukai. The site was on the course of a former railway owned by the Japanese Mining Company (Ishihara Sangyo Koshi) that had operated before the War a few miles further up the valley. They had used the railway to carry iron ore from the mining site to a point, some five miles east, where it was transferred to river barges.

During June 1971 John made a preliminary visit, and found that there were in fact four 2ft 0in gauge diesels in the out‑house. He did not, however, investigate further at this stage.
Early in July 1971 John returned to Pasir Gajah, accompanied by Othman bin Mohammed, one of the Malay soldiers from the area who was serving with a Unit of the British Army in Singapore. The two terminal points, on the banks of Sungei (River) Pinang, were explored, and various traces found. At Machang Sa'Tahun, the former mining site, substantial traces remained of both Ishihara Sangyo Koshi (ISK) operations and subsequent, post‑War usage. Although, unfortunately, much of the course of the railway has now been obscured, its general line was discerned after discussions between Othman, the Penghulus (Headmen) and other older residents. It was learned that the four diesels in the out‑house belonged to Chye Hin Ltd, a large Chinese-owned Timber Company, whose nearest office was in Chukai. A visit proved abortive; no‑one spoke more than a few words of English or Malay, while neither John nor Othman spoke Chinese !

Two weeks later, John and Koh drove up to meet the Manager, at the Chukai office of Chye Hin Ltd. This gentleman has been with the Company since 1934, and is one of the last surviving pre‑War employees. We were privileged to be able to meet him, and record some Malaysian railway history that would otherwise have been lost on his death.

The story of ISK activities in the valley during pre‑War days has been reasonably well documented elsewhere. Mining operations ceased in December 1941, when the Japanese Army invaded Malaya. Railway equipment owned by ISK, including the locomotives, remained at Pasir Gajah after the start of the Occupation. It was moved, probably during 1943, to a bauxite mine in the vicinity of Batu Pahat (Johore); confirmation of the new location, and ultimate fate of the equipment and locomotives, has yet to be substantiated.

Chye Hin commenced operations during 1926, in the forests about ten miles north of Pasir Gajah. Their line started on the south side of the Sungei Ibok, at the northern edge of Kampong Peng Yak Yah, and ran north-west alongside the river. It was extended gradually, as logging operations moved deeper into the forest. By the time of the Japanese Occupation, the railway had attained a length of almost 30 miles, winding up the valley of the Sungei Ibok to reach Ulu Paka; at the edge of the Ulu Chukai Forest reserve. For the first few miles it remained on the south bank of the river; thereafter, it crossed and re‑crossed both the river and some of its tributaries. A loop, and two branches served logging sites distant from the main line around Pasir Belaram (about ten miles from Peng Yak Yah); it is likely that these are later additions, being shown on post‑War Ordnance Survey Maps, but not on the surviving pre‑War map still retained by the Company.

During the early years, the length of the railway was such that hand-operation was adequate for requirements. However, by 1936 there was a need for locomotives. The first was constructed by the Company in 1936. A four‑wheeled diesel was evolved by mounting a Newmans road lorry engine on a substantial frame. The transmission shaft was retained, and the cross-shaft at the rear was connected on each side, by means of cogs and chains, to the rear axle! As the chains are outside the frames and wheels, a very primitive appearance has resulted. The hand‑operated gear change from the road lorry was also retained in position, on the transmission shaft, just behind the bonnet. Although cumbersome, and not particularly powerful, this machine was a considerable improvement after hand‑operation of the line. It survived until cessation of the Chye Hin railway system, and remained derelict at Pasir Gajah during 1971. In 1937 an old steam locomotive was purchased second-hand from Singapore. It survived until the 1950's, but no records of its origin or identity have yet been traced.
1938 saw the arrival of a German 0‑4‑0 mine diesel, as well as the first Ruston & Hornsby 4‑wheel diesel. A second Ruston locomotive was delivered in the following year. The German locomotive was not really suited for work on a timber line, and was never used more than necessary. It survived derelict at Pasir Gajah during 1971. One of the Ruston locomotives was of 19hp rating, both being supplied through United Engineers, the Ruston agents for Malaya. Records of these locomotives have not been retained by the agents, and perusal of the builder's list has not provided positive identification. The two locomotives were sold during 1966.
During their occupation of Malaya, the Japanese took over the Chye Hin railway, and continued some logging operations. Company records were destroyed. The Chinese owner and his son were arrested; the father died in April 1945 as the result of years of torture and ill‑treatment at the hands of the Kempetai (Secret Police). However, the son survived to assume control of the Company at the beginning of 1946, subsequently remaining at work until his death in 1967.
A further Ruston was ordered in 1946, and delivered in the following year. As in the case of earlier locomotives from this builder, the identity has not been established. It too was sold during 1966.
Timber operations were disrupted by Communist terrorist activities during the early part of the "Emergency" in 1948. Later, the Security Forces imposed a ban on continuance of operations by the Company in the Peng Yak Yah area. However, new concessions were granted, in forests to the north-west of Pasir Gajah. During 1950, the rails and equipment were moved from Peng Yak Yah to the new site. The course of the old line was abandoned, and has since become completely over-grown; no accessible traces now remain.
At the time of the move, the bed of the former ISK line was still intact, although somewhat over-grown; it suited the needs of Chye Hin Ltd. The Company established its terminal on the west bank of Sungei Pinang, rather than take the railway across the river as the ISK had done before the Occupation. From the terminal the Chye Hin rails followed the course of the old ISK line west for some three miles, passing Pasir Gajah village. Near the Eleventh Mile Stone, at the west end of the village, the Chye Hin line diverged from the course of the old ISK line; it crossed the road on the level, and plunged into the forest where now the Company had its concessions. Once inside the forest, the course of the line tended to fluctuate, depending on the exact site of timber operations at any particular time.
Timber was conveyed on small four‑wheeled wooden frames that could be spaced under each trunk according to its size and length. These frames were connected by ropes, and ropes were also used to connect the loaded frames with the locomotive. A few 4‑wheel Hudson tipper wagons were retained, and used when any earth works were required for the line inside the forest.
Shortly after the move to Pasir Gajah, a further Ruston was ordered, again through the agents in Singapore; it was delivered during 1951. Unfortunately, the identity has not been substantiated. This locomotive was also sold during 1966.
In 1952 the Company constructed a second four wheel diesel. This had a transverse engine, with chain drive inside the frames. Although the engine had been removed, the remains of this locomotive were still at Pasir Gajah in 1971. During examination, it was noted that the axle boxes were marked 'MRTC'; the Manager was not able to say whether in fact the frame had originated from a locomotive built by Motor Rail.
The final locomotive to be purchased by Chye Hin arrived in 1963. This was Ruston & Hornsby 235676, which was acquired second-hand to provide spares to maintain the other Rustons. Records show that this locomotive was built new for the Ministry of Supply. In 1946, it was sold to A. Pollock, a dealer who seems to have supplied a number of locomotives to Malaya; however, details of its whereabouts until arrival at Pasir Gajah have not yet been established. It remained derelict in the out‑house during 1971.
In the early 1960's, another company attempted to resume mining operations on the former ISK sites at Machang Sa'Tahun. The site was cleared, and various new buildings were erected in 1963, but it did not affect Chye Hin or the railway; from the outset the new company used road transport for removal of the ore. After a short time, it was found that the ore was of a very low grade with only a limited market. Operations ceased in 1964 and the plant was sold by auction in the following year.
As will be realised, the road up the valley had been substantially improved by the time that operations to resume mining at Machang Sa'Tahun commenced. As a result, the economics of maintaining a railway for removal of timber were becoming unfavourable. By 1965 bulldozers and other plant suitable for use in the forest had been purchased; arrangements were made for removal of timber by road vehicles, and the railway ceased operation. Much of the rail equipment was sold, although four older locomotives, a quantity of rails, a few tippers and some timber-carrying frames were stored in the out‑house at Pasir Gajah in June 1971. A month later it was noted that the rails had been removed.
The warm, humid climate of Malaysia encourages rapid growth of vegetation. Much of the course of the railway has been obscured and in the forests very little trace now remains visible. The climate also encourages rust, so that it is now doubtful if any of the remaining equipment at Pasir Gajah will see further use.
We are indebted to E.S. Tonks and W.K. Williams for their assistance in endeavouring to trace the identities of the Ruston locomotives mentioned.
"We are in receipt of your enquiry of the 15th inst for Steam Locomotive for North Brazil, and in reply thereto, we have to say we have made all sizes and types of Locomotives, but not of the Garrett [sic] type, and for one locomotive only we should not be prepared to quote for this model, as we have no drawings or patterns."
(Extract from a letter, dated 16th March 1935, received by John Miller & Co. Ltd, Liverpool, from Hudswell, Clarke & Co. Ltd, Leeds. - TGT)
'The Administration of the Japanese State Railways possesses a large workshop at Kobe which has, so far, only been employed on miscellaneous jobbing operations. Now, however, it proposes to commence the construction of its own locomotives, but for the present the necessary materials for building engines will still be procured abroad.' ("Iron," 26th May 1893. The March 1906 Diagram Book of the Imperial Government Railways of Japan suggests that the first locomotive built at Kobe was 2‑4‑2 side tank No. 885, which appeared in 1893. Production seems to have been limited - to 1906 at least. - KPP).

Selasa, Mac 16, 2010


Luasnya 30 ekar

SAyur ganti Jagung

Dari CERITA pengalaman PENANAM JANGUNG kalo nak dapat 5k sebulan main jagung nih utk 1 ekar payah la skit. Jagung blh petik slps 70 hari tanam. Seekar boleh tanam 16000 pokok, atau mungkin lebih (20-22 ribu pokok cam kata Aris). Rega kat tempat aku 60 sen utk gred A dan 40 sen utk gred B. Gred C takde rega cuma leh buat tambah2 utk sukakan hati pembeli jeh. Ni rega kat Kemamang, Ganu.

Kebiasaannya utk gred A boleh dapat dlm 10000 hingga 12000 tongkol (kat tpt aku dorang panggil 'jantung'). Gred B mungkin dalam 3000 hingga 4000. Yang lain boleh abaikan, mungkin pokok takde buah, bantut atau buah rosak kena serang serangga.

Kalo kira berdasarkan pengalaman aku :

10 000 x 60sen = RM 6000.00
4000 x 40 sen = RM 1600.00
Jagung sayur = RM 200.00
Batang Jagung utk buat silaj makanan lembu = RM 100.00 ( RM50 selori)

JUMLAH = RM 7900.00 utk 1 ekar.

tolak modal ( Utk Pertama kali tanam jagung )
Racun = RM 100.00 ( Aku pakai Round Up)
Power Spray = RM 480.00 ( 4.5 HP) jenis cap ayam buatan China.
Water pump = RM 800.00 (Buatan Jepun mahal skit)
Hose + lain2 = RM 400.00

Sewa jentera plough & rotor tanah = RM 200.00 ( RM50 sejam)
Baja tahi ayam, baja garam, Baja NPK, kapur = RM 400.00
Upah merumput ( kalau tak pakai silvershine ) = RM 300.00
(dalam 3 minggu jeh ) = RM 300.00
JUMLAH = RM 2900.00

JUMLAH KEUNTUNGAN UNTUK 1 EKAR ( PERTAMA KALI TANAM) =RM 7900 - RM 2900 = RM 5000.00 ( 70 Hari tanam + 14 hari harvest )

Keuntungan untuk pusingan ke2 tanam, tolak beli peralatan dan sewa jentera, mungkin boleh cecah RM6500 - RM7500. Tu dari pengamatan aku la, mungkin aku ada tertinggal apa2 otai jagung boleh tambah. Skang nih tgh tunggu rumput dan semak layu, baru meracun minggu lepas

Isnin, Mac 15, 2010


AHMAD dan Atikah (kanan) ketika menerima Anugerah Keluarga Terbilang daripada Ahli Dewan Undangan Negeri Air Putih, Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar, baru-baru ini


Oleh HAMZAH SARAH berita@kosmo.com.my

KEMAMAN - Penerima Anugerah Keluarga Terbilang Peringkat Dewan Undangan Negeri Air Putih menyifatkan kejayaan anak-anak dalam peperiksaan adalah penawar kemiskinan yang dilalui ketika membesarkan mereka.

Walaupun hanya memperoleh RM30 sehari hasil menoreh getah, pasangan Ahmad Abdul Rahman, 76, dan isterinya Atikah Muda, 65, mampu membesarkan lapan orang anak yang semuanya berjaya dalam kerjaya masing-masing.

"Bukanlah sesuatu yang senang untuk membentuk anak-anak yang ramai apatah lagi dengan gaji saya sebagai penoreh getah yang sekadar cukup makan.
"Hanya kejayaan mereka dalam setiap peperiksaan yang menjadi penawar dan penyebab utama untuk terus mencari rezeki tanpa mengira penat," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Pasir Gajah di sini semalam.

Menurut Ahmad, dia bekerja sebagai penoreh getah di kebun milik seorang Cina ketika itu dengan hasilnya dibahagi dua, manakala pada sebelah petang, dia akan mencari kayu untuk dihantar ke kedai sebagai duit tambahan.

Menurut Ahmad, kesempitan hidup paling dirasakan menjelang awal persekolahan dan dia terpaksa membeli pakaian seragam anak-anaknya secara bergilir akibat tidak mampu.
"Saya sentiasa ingatkan anak-anak tentang kesusahan keluarga dan mendidik mereka dengan tegas."Setiap waktu Maghrib, saya akan memastikan semua anak-anak berada di rumah dan pasti mereka akan dirotan jika melanggar peraturan itu," tambahnya.


Rumah Jambi dibina dengan reka bentuk tradisi binaan Jambi seperti yang terdapat di Kampung Laut, Pasir Gajah, Kemaman. – utusan/Fauzi Baharudin



KEMAMAN 13 Okt. – Pertama kali melihat struktur binaan masjid lama ini, terasa bagaikan berada di bumi Indonesia yang kaya dengan pelbagai keindahan seni bina lama. Reka bentuknya menggunakan sepenuhnya tradisi binaan Jambi, Sumatera dan berbumbung limas bungkus iaitu bentuk bumbung lama di negara itu.

Atapnya diperbuat daripada genting yang diimport dari Malabar, India dan pada bahagian atas bumbungnya dipasang ukiran yang diperbuat daripada simen berbentuk tanduk kerbau atau sumbu badak selain terdapat ukiran simen berbentuk buah nanas. Bersebelahan masjid itu terdapat sebuah rumah yang diberi nama Rumah Jambi yang satu ketika dahulu diduduki oleh seorang pelarian yang berasal dari Jambi.

Rumah tersebut merupakan satu-satunya binaan selain masjid yang menggunakan reka bentuk limas bungkus atau perabung lima dan dibina menghadap kiblat.
Melihat rumah dan masjid lama itu membuatkan hati penulis ingin menyelongkar sejarah kedua-dua struktur binaan yang kini menjadi sebahagian lokasi sejarah yang perlu dilawati sekiranya berkunjung ke Kemaman.

Masjid Jambi di Kampung Laut, Pasir Gajah telah dibina pada 1938 oleh sekumpulan orang Jambi, Indonesia yang belayar hingga ke Kemaman untuk mencari tempat perlindungan.
Kisahnya bermula apabila sekumpulan orang Jambi seramai 13 orang termasuk anak raja Jambi melarikan diri ke Tanah Melayu apabila kawasan mereka diserang tentera Belanda ketika Perang Dunia Pertama meletus pada 1914.

Pelayaran mereka yang mengambil masa selama tiga bulan melalui jalan darat dan air itu diketuai oleh Engku Mahmud Tengku Abu Bakar.
Pelbagai rintangan dihadapi oleh mereka sehingga salah seorang anak raja Jambi meninggal dunia di dalam hutan kerana sakit dan terpaksa menghentikan perjalanan seketika bagi menghormati pemergiannya.

Kesukaran perjalanan yang ditanggung berbaloi apabila kedatangan mereka ke Kemaman untuk mencari penempatan disambut baik oleh Pegawai Daerah Kemaman ketika itu iaitu, Haji Abdul Rahman Limbong yang mewakili Sultan Sulaiman memberikan mereka kebenaran mencari penempatan baru.

Bermula dari situ, orang Jambi tersebut mula mencari penempatan dan kawasan mula-mula dituju adalah Dungun sehingga sampai ke Kuala Jengai dan Kuala Berang, namun masih tidak menemui kawasan sesuai sehinggalah kembali semula ke Kemaman.
Setelah puas mencari, akhirnya Engku Mahmud berjaya membuka sebuah perkampungan yang dinamakan Pasir Gajah kerana terlalu banyak gajah yang berendam di sungai berhampiran kampung tersebut ketika itu.
Selepas membina masjid, Tengku Mahmud membina pula Rumah Jambi berhampiran masjid tersebut.

Begitulah kisah yang diceritakan oleh cucu saudara kepada Engku Mahmud, Che Wan Muda Che Wan Su, 73, yang diamanahkan untuk menjaga kedua-dua binaan sejarah itu sejak dulu lagi.
Menurutnya, rumah tersebut dibina pada 1937 dan ia dibina lebih tinggi daripada masjid berkenaan berikutan kejadian banjir merah pada 1926.

“Jika kita lihat rumah ini dibina agak tinggi kerana Engku Mahmud bimbang banjir merah akan berulang, jadi dia mengukur bakat air yang tinggal di kawasan tersebut lalu membina rumah yang tingginya diyakini tidak dapat dinaiki air.
“Bumbung pula diperbuat daripada genting dari Malabar, India yang dibawa menaiki tongkang mengambil masa selama dua tahun untuk sampai ke sini,” katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di rumahnya di Kampung Laut, Kemaman baru-baru ini.
Tambahnya, kos untuk menyiapkan rumah tersebut lebih kurang RM30,000 pada masa itu dan dibuat secara tradisional serta bergotong-royong bagi mengangkat pasak-pasak tiang yang sangat besar dan tinggi.

Menurut cicitnya pula, Mohd. Ibrahim, 56, dia pernah mengalami kejadian misteri beberapa kali. Katanya, memandangkan rumahnya hanya beberapa meter daripada masjid dan rumah Jambi itu, dia sering melihat kelibat Engku Mahmud di sekitar kawasan tersebut.
“Saya pernah melihat kelibatnya beberapa kali di tangga rumah dengan berpakaian jubah putih dan serban,” jelasnya.

Katanya, rumah berkenaan telah lama ditinggalkan oleh warisnya iaitu salah seorang cucu Engku Mahmud yang telah berhijrah ke Selangor. “Selepas ia ditinggalkan, lima tahun lalu pihak muzium mengambil alih rumah tersebut dengan membaik pulih struktur rumah berkenaan bagi mengelakkan ia musnah, "jelasnya


Sedang isi borang
Puteri mengisi borang dana
Mengisi borang
Ketua UMNO dan S/U Umno

Taklimat cara isi borang

15 MAC 2010,Pemuda bersama Puteri UMNO serta UMNO Caw.Pasir Gajah telah mengadakan program isi borang dana remaja.Sebanyak 120 keping borang diperuntukkan kepada remaja di Pasir Gajah.Remaja dapat RM300.

Turut serta dalam program itu ialah Ketua UMNo Cawangan Tn Hj Mohd Nor Jusoh dan Setiausaha UMNO Cawangan Pasir Gajah,En.Mat Zaik Mohd Yusof.

Program yang bermula jam 530 ptg berakhir pada jam 630 ptg.Turut menguruskan serta ialah Ketua Puteri UMNO Caw Pn.Asmida Abd Rahman dan Ketua Pemuda UMNO Caw En.Samsul Hamid serta AJK masing-masing bersama Pn Zainabon Musa,Pegawai APMT yang bertindak sebagai urusetia pendaftaran pengundi.


Rumah Jambi yang belum dibaiki
Petikan majalah mengenai Rumah Jambi

Antara pelawat yang pernah melawat Rumah Jambi
S/U JKKK Cikgu Zaik.


Pelajar POLISAS diberi penerangan oleh En.Mohd b Ibrahim dan CW Muda

Antara pelajar yang hadir berbincang dengan S/U JKKK

Bermula 11 Mac hingga 17 Mac 2010,seramai 7 orang pelajar dari POLISAS Kuantan telah mengadakan kerja-kerja lapangan membuat kajian tentang senibeni RUMAH JAMBI.

Kumpulan yang terdiri dari Sutan Fikri Shah,Mohd Syazmir,Hazwan,Azri,Hafiz Azim dan Mohd Nor Alif telah mendapat kerjasama dari JKKK Pasir Gajah serta dari penduduk setempat bagi mendapatkan bahan sama ada dari segi penceritaan sejarah,gambar-gambar dan sebagainya untuk kajian yang dibuat.

Pelajar-pelajar juga sempat berbincang secara ringkas dengan S/U JKKK Pasir Gajah,En.Mat Zaik bin Mohd Yusof berkaitan dengan rumah jambi serta mendapatkan bahan bukti.

Sabtu, Mac 13, 2010


S/U ,Pengerusi dan AJK Jkkk
Peserta Belia Pasir Gajah berarak melintas di kawasan bandar

Berarak penuh semangat

Pengerusi JKKK (pegang botol)

Pembawa spandok no 123

AJK Masjid Pasir Gajah

Peserta Belia Pasir Gajah

Wanita Pasir Gajah

Menadah doa sebelum perarakan

Papan tanda dan spandok Pasir Gajah

Bersedia untuk memulakan perarakan

Pada 13 Mac 2010,Sabtu jam 745 pagi,JKKK Pasir Gajah seramai 40 orang iaitu 29 lelaki dan 11 wanita telah mentertai Perarakan Maulidul Rasul Peringkat Daerah Kemaman di Padang Astaka yang dirasmikan oleh YB Dato Hishamudin Hussin.

Perjalanan yang jaraknya 6.5 kilometer telah disertai oleh 284 pasukan yang dianggarkan berjumlah 30,000 orang.Pasir Gajah telah menghantar 2 pasukan iaitu Pasukan JKKK dan Pasukan JK Masjid Pasir Gajah.

Majlis ini memulakan perarakan pada pukul 9.00 pagi dan menghabiskan pergerakan 6.5 km pada pukul 11.10 pagi.

Jumaat, Mac 05, 2010


Pusara lama di Kg Tengah Pasir Gajah

Sebuah Pusara lama yang terdapat di Kg Tengah adalah Pusara Alahyarham Taib bin Mamat yang telah meninggal pada Feb 1942.Allahyarham dikebumikan di kawasan tersebut memandangkan pada masa kematiannya,banjir telah berlaku.

Allahyarham ialah datok/ tok ki kepada Setiausaha JKKK Pasir Gajah iaitu En.Mat Zaik bin Mohd Yusof.

Salasilah nya ialah :Mat Zaik bin Hj.Mohd Yusof bin Taib bin Mamat


Sedang menebas pokok
Jamuan selepas gotong royng

membersihkan kawasan

Case digunakan

Bersama nak mulakan kerja

Bagi memastikan kampung Pasir Gajah sentiasa bersih,JKKK Pasir Gajah mengambil peranan mengadakan gotong royong dan ini adalah gotong royog pertama bagi tahun 2010.Bersesuaian dengan kehendak Pejabat Daerah yang mengadakan pertandingan kebersihan kampung,JKKK merasakan goong royong ini wajar dilakukan 3 bukan sekali.


Imam Masjid dan Setiausaha JKKK Pasir Gajah
Memulakan kerja

Berehat seketika
Menebas kawasan semak
Menebang pokok

Pada 5 Mac 2010,Jumaat,JKKK Pasir Gajah bersama 40 orang penduduk kampung telah mengadakan gotong royong membersihkan kawasan Kampung hilir dan Kg Tengah.Antara kerja yang dilakukan ialah merobohkan rumah buruk,mencantas pokok dan membersihkan kawasan di tepi jalan.

Turut hadir ialah Setiausaha JKKK Pasir Gajah,Timbalan Pengerusi JKKK,Imam Masjid dan penduduk kampng.Gotong royong bemula jam 815 pagi dan berakhir jam 10.00 pagi.Ahli gotong royong dijamukan di Kedai None.


YB Tn Hj Wan Abdul Hakim menyampaikan hadiah kepada peserta
Gambar program

Kanak-kanak peserta

KETENGAH BERSAMA yAYASAN iSLAM tERENGGANU telah mengadakan program berkhatamuntuk anak-anak wilayah KETENGAH bagi Zon Sri Bandi.Seramai 563 orang peserta telah hadir dalam majlis tersebut yang disempurnakan oleh YB Tn Hj Wan Abdul Hakim Tan Sri Wan Mokhtar.