Harapan...

Khamis, Mei 03, 2012

GENG TUNTUNG BERSAMA MEMBONGKAR RAHSIA TUNTUNG DI PASIR GAJAH


"diary Cik Pelf"


Sebuah kerja lapangan yang berjaya di Sungai Pasir Gajah.


Begitu sahaja, dalam sekelip mata, saya telah membuat kesimpulan musim lapangan pertama saya di Kemaman iaitu di Sungai Pasir Gajah. Dan saya mesti mengatakan bahawa ia adalah musim yang sangat berjaya, dan saya teliti gembira dengan bagaimana ia ternyata.

Pertama sekali, terdapat kumpulan ini penduduk kampung amat berdedikasi (yang menggelar diri mereka Geng Tuntung) yang telah sangat membantu. Sebelum musim Tuntung bersarang bermula, mereka pergi ke tebing sungai tempat tuntung bersarang dan mendirikan sebuah tapak perkhemahan untuk kita bekerja dan tidur. Mereka cukup sensitif untuk memberi kami gadis-gadis (Hana, sukarelawan saya, dan saya) setengah khemah, manakala 6 daripada mereka berkongsi separuh lagi. Pihak kami khemah itu mempunyai beberapa padding (pasir) di bawahnya lembaran kanvas, dan ia tidak pernah bocor semasa ribut petir berat (yang kita mengalami beberapa kali).
Kedua, ini sukarela Tuhan menghantar pelajar dipanggil Hannah. Hannah adalah satu perkara yang manis muda dari KL yang bercita-cita untuk menjadi Ahli biologi marin "apabila dia membesar." Aww .. Bagaimana sejuk adalah hak itu? Jadi Hannah berada di sana dalam bidang dengan saya sejak Hari-2, dan saya mesti mengatakan bahawa saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Tuhan dan malaikat untuk menghantarnya, kerana dia tidak hanya disimpan saya siuman, dia adalah seorang pelajar yang cepat yang meningkat kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan seperti yang kita pergi: D Dan rasa yang lain menyertai saya? Baru Shayna, senior saya di universiti, yang saya tidak pernah bertemu di kampus! : D



Ketiga, terdapat nesters Tuntung-sungai yang menakjubkan. Anda tahu, tuntung sungai dewasa yang datang sehingga bank sarang untuk bertelur: DI microchipped semua mereka, kecuali bagi orang-orang yang meninggalkan bank bersarang serta-merta apabila kilat strok. Sebahagian daripada mereka datang sekali, kira-kira dua kali.Sebahagian daripada mereka meletakkan telurnya hanya lubang, ada dalam dua lubang, dan beberapa di tiga lubang!


Gambar kredit: Hannah Xavier

Ada adalah nester dengan kaki belakang yang hilang (dia tidak berjaya untuk meletakkan mana-mana telur) dan adalah nester dengan kaki hadapan yang cacat.



Akhir sekali, telur. TELUR. Kami berjaya mendapatkan lebih daripada 1,000 telur Tuntung sungai semasa musim bersarang pendek. Kita masih sangat kecewa bahawa lebih daripada 50 biji telah dicuri tetapi saya masih sangat gembira bahawa kita menyentuh tanda 1,000 telur.


Saya merasakan bahawa musim bersarang telah berakhir sedikit terlalu awal. Empat puluh hari. Tetapi saya amat berterima kasih untuk semua yang telah berlaku. Terima kasih, Tuhan, untuk menjaga saya: D



Lebih banyak gambar-gambar projek tersebut boleh dilihat di sini.Penghargaan ikhlas saya juga pergi ke:

Mohamed bin Zayed spesis Conservation Fund untuk geran penyelidikan.
Persatuan Pemuliharaan penyu Malaysia peluang untuk mengetuai projek ini.
Yayasan CIMB untuk menaja 300 keping mikrocip ProID.
Prof. Zubaid Akbar Mukhtar Ahmad (Penyelia utama saya, UKM) untuk menaja beberapa peralatan bidang, termasuk GPS, keluli tahan karat dan angkup digital.
John Wade (MicrochipID Sistem, Amerika Syarikat) untuk menaja pengimbas mikrocip.
Pejabat Daerah dan Tanah Kemaman untuk mewartakan tiga bank bersarang di sepanjang Sungai Kemaman sebagai rizab.
Perhilitan untuk meletakkan papan tanda Amaran bank bersarang di sepanjang Sungai Kemaman.
Hannah Xavier dan baru Shayna Sapri untuk meluangkan masa mereka untuk projek tersebut.
"Geng Tuntung" - Wazir, Perik, Zul, Dollah, Din, Nasir dan Rosli - kerana begitu bersemangat tentang projek, dan untuk menyediakan gelak ketawa yang amat dihargai pada setiap hari.

Individu yang telah membantu dan motivasi saya dalam apa jua cara, anda tahu siapa anda.
With the Terrapin Gang
Cik Pelf bersama Geng Tuntung

Our campsite
Khemah tempat berteduh

Scanning for a microchip
Mengukur tuntung
Microchipping a nester
Memasang cip


The deformed nester
Tuntung
Burying the eggs
Menanam telur untuk eraman

Terrapin tracks
Jejak kaki tuntung

Tiada ulasan: